جذب مشتری در دنیای آنلاین!
کامیار کاظمی
اشاره:
اختصاصي سايت - اگر شما بهترین فروشگاه و سایت اینترنتی دنیا را با زیباترین طراحی داشته باشید اما نتوانید مرحله دوم یعنی مدیریت ارتباط با مشتری آن را انجام دهید مانند این میماند که شما در یک جزیره دورافتاده یک فروشگاه لوکس را ایجاد کردهاید در حالی که اصلاً کسی پا به این جزیره نمیگذارد تا بتواند محصول و خدمات شما را دیده و از شما خرید کند...
در قسمت اول سری مقالات آموزش کسب و کار آنلاین درباره چگونگی راهاندازی یک فروشگاه یا مرکزی برای فروش کالايتان در دنیای وب صحبت کرديم. در این مقاله میخواهم به شما بگویم اگر شما بهترین فروشگاه و سایت اینترنتی دنیا را با زیباترین طراحی داشته باشید اما نتوانید مرحله دوم یعنی مدیریت ارتباط با مشتری آن را انجام دهید مانند این میماند که شما در یک جزیره دورافتاده یک فروشگاه لوکس را ایجاد کردهاید در حالی که اصلاً کسی پا به این جزیره نمیگذارد تا بتواند محصول و خدمات شما را دیده و از شما خرید کند. در این مقاله نشان خواهيم داد که شما چگونه میتوانید درب فروشگاه خود را بر روی مشتریان باز کرده و نوع کالا و خدماتتان را به کاربران نشان بدهید.
گوگل را دریاب!
اولین ابزار رایگانی است که اتفاقاً از مهمترین راهها برای معرفی کار وکسب شماست، استفاده از موتور جستوجوگر گوگل است. همانطور که میدانید گوگل سایت بسیار مناسبی است که اکثر کاربران برای یافتن جواب نیازهای خود از آن استفاده میکنند اما برای شروع شما باید بدانید که این موتورجستوجوگر چگونه کار میکند:
موتورهای جستوجوگر چگونه کار میکنند؟
به طور ساده گوگل یا هر موتورجستوجوگری در دنیای وب، دارای ابزاریست که در اصطلاح میتوان به آن عنکبوت گفت و وظیفه آن این است که مانند یک عنکبوت واقعی میان تارهای تنیده شده صفحات وب حرکت کرده و به مرور صفحات میپردازد و از میان کلمات و هزاران مولفه دیگر که تنها خود شرکت گوگل از آنها با خبر است، شروع به امتیاز دادن به صفحات میکند، اصطلاح ایندکس کردن صفحات توسط این موتورهای جستوجو عملیات بسیار مهم و حساسی است که این عنکبوتها سعی میکنند با نشانهگذاری صفحات وب رتبه آنها را در نتایج حاصل از جستوجوهای گوگل به نمایش بگذارند.
حتی میزان لینک شدن سایت و صفحه وب شما توسط سایتهای دیگر نیز در رتبهبندی سایت شما بسیار موثر خواهد بود. هدف آن است که سایت شما در جستوجوی یک کلمه که میتواند زمینه فعالیت شما هم باشد، در صفحه اول نتایج گوگل یعنی در میان ده سایت اول قرارگیرد و هرچه این میزان بالاتر باشد و تا حدی که به جایگاه یکم نزدیکتر شوید پس باید انتظار زیادی برای مراجعه کاربران به سایت داشته باشید.
SEO؛ علمی برتر
البته جدا از قرارگیری لینک سایت شما در سایتهایی با بازدیدکننده بالا که خود به خود باعث دیده شدن سایتتان میشود، در مقابل انتخاب کلمات کلیدی مناسب و نیز نکات ریزی مانند تصحیح آدرس صفحات سایت و زیر صفحات آن، به صورت بهینه و دهها نکته دیگر، یک دانش مهم و تخصصی به نام SEO (بهینهسازی برای موتورهای جستوجو) به وجود میآید که افراد متخصص این کار با بهینه کردن این جزئیات، بسیار میتوانند راهگشای شما در بالا بردن رتبه سایتتان در نتایج موتورهای جستوجوگر شوند.
پس اگر به اهمیت SEO پی بردهاید، حتماً در این زمینه کسب دانش کرده یا از فردی متخصص بخواهید که سایت شما را برای جستوجوگرها بهینه کند.
باید توجه داشت که اولین شرط برای دیده شدن توسط موتورهای جستوجو، ثبت سایتتان در این موتورهاست؛ البته پس از مدتی سایت شما حتماً توسط رباتهای جستوجوگر رصد خواهد شد اما برای تسریع در عملیات:
از اين آدرس برای ثبت در موتور گوگل استفاده کنید. البته میتوانید از اين آدرس هم برای ثبت در 150 موتور جستوجو استفاده نمائید.
تبادل لینک
در چند خط قبلتر درباره اهمیت لینک شدن توسط سایتهای دیگر برایتان گفتم، در ادامه باید بدانید که برای لینک شدن سایتتان هم توجه کنید که میتوانید تبادل لینک با سایتهای مختلف انجام داده و در مقابل هزینهای اندک یا با توافقات، لینک سایت خود را در صفحه اول سایت آنها قرار دهید یا از دایرکتوریهای ثبت آدرس که بیشتر برای لینک شدن سایتها ساخته شدهاند استفاده کنید، اما توجه کنید که اینگونه سایتها خیلی مورد توجه گوگل نیستند و موتورهای جستوجوگر بیشتر به میزان مراجعه و توجه کاربران به وب سایتها نگاه مثبتی دارند!
راه جالب و بسیار مفید برای دیده و پسندیده شدن توسط کاربران دیگر، تهیه خبرنامه یا مطالب آموزشی رایگان مانند گاهنامهها و مقالات آموزشی و قرار دادن آنها در سایتهای مخصوص دانلود کتاب و مقاله است که بدون کمک جستوجوگرها، شما توسط خود کاربران دیده میشوید. تجربه به من نشان داده که انتشار یک ماهنامه توانسته تا سي درصد حداقل بر میزان بازدیدهای سایت بیافزاید!
تبلیغات در گوگل
روش دیگری که توسط وب مسترها(صاحبان وبسایتها) این اواخر مورد توجه قرار گرفته، استفاده از روش تبلیغات در گوگل (Google Adwords) است. در این روش شما با یک نمایندگی از شرکت گوگل در ایران قرار داد بسته و چند کلمه را به عنوان کلمات کلیدی سایتتان تعریف و مبلغی را هم طبق قرارداد برای آنها واریز میکنید، شرکت گوگل هم طبق کلمات کلیدی انتخابی شما، کلمات را بر اساس کاربردی بودن و میزان استفاده و جستوجوی کلمات توسط کاربران، قیمتگذاری کرده و از آن به بعد اگر کسی آن کلمات را در گوگل جستوجو کند، سایت شما در رتبههای یک تا سه نتایج البته با کادری زرد رنگ به دورش یا در مکانهای خاص تبلیغات گوگل مثلاً در کادری بالای جیمیل قرار خواهد گرفت که نشاندهنده تبلیغاتی بودن نتیجه است. البته عموم کاربران از آن خبر نداشته و روی آن کلیک میکنند. نسبت به تعداد کلیکی که روی لینک سایتتان میشود، از مبلغ شارژتان کسر خواهد شد!
به طور مثال:
شما با پرداخت 35 هزارتومان میتوانید تا بيست کلمه کلیدی را انتخاب کنید که نسبت به قیمت هر کلمه کلیدی که میتواند هزینه هر کلیک را يك تا پنج سنت کند، بین چهارصد تا دو هزار نفر بازدیدکننده از این طریق خواهید داشت.