نوشتن چنين تبليغى تنها به اندکى دانش و ابتکار نياز دارد. هرکسى مي تواند اين کار را انجام دهد، حتی شما!
اين کار به سادگى و با اجرا کردن دستورات زير امکان پذير است. افراد زيادى در اينترنت وجود دارند که مي توان از آن ها يارى گرفت.از آن جمله مي توان به Joe Vitale، Jay Abraham،Cory Rudl،Mark Joyner اشاره کرد که از افراد سرشناس در نوشتن تبليغات هستند. در اينترنت گشتى بزنيد و دست نوشته هاى اين اشخاص را پيدا کنيد. در حالي که تبليغات را مي خوانيد از خود بپرسيد: «چه چيزى اين تبليغ را از ساير تبليغ ها اين چنين متمايز کرده است؟» اگر اين کار را ادامه دهيد، کليد جادويى موفقيت آن ها را خواهيد يافت.
چيزى که در حين خواندن اين متن ها با آن روبه رو مي شويد، ترفندى است که آن ها براى فروش محصولات خود از آن استفاده مي کنند. ترفند زيرکانه ى آن ها اين است.....
همه ى آن ها يک عنوان جذاب و گيرا دارند و به دنبال آن متنى مي آيد که بيننده را به خواندن ادامه ى متن ترغيب مي کند. شما به هيچ وجه از خواندن ادامه آن منصرف نخواهيد شد. اين همان ترفند ساده اي است که آن ها به کار مي برند. ولى براى بار اول نوشتن چنين متنى کار چندان ساده اى هم نيست.
نوشتن متنى که فروش شما را مثل آب شدن يخ در آفتاب گرم تابستان سرعت ببخشد، به کمى تمرين و اطلاعاتى درباره ى طرز رفتار مردم نياز دارد.
چند دقيقه فکر کنيد، از بين سايت هايى که به طور پراکنده و سريع آن ها را مرور کرده ايد چه تعداد نظرتان را به سرعت به خود جذب و شما را به خواندن مطالب ترغيب کرده است؟
پس هميشه قبل از اين که سايتى را طراحى کنيد، به خاطر داشته باشيد که هرگز نماى ظاهرى سايت به تنهايى مشتري ها را جذب نميکند، چون آنها ظاهر سايت را تنها وقتى دوست دارند که عبارات و کلمات شما آنها را قانع کند.در مورد تبليغات الکترونيکى ابتدا مبلغى را براى نوشتن يک تبليغ جذاب و گيرا باید هزينه کرد و اگر چيزى باقى ماند براى طراحى گرافيکى سايت خرج کرد.
آيا تا به حال با بسيارى از سايت هاى زيبا روبه رو نشده ايد که حتی در فروش يکى از کالاهاى کوچک خود ناتوان هستند؟ فکر مي کنيد چرا چنين اتفاقى مي افتد؟ چون بيش تر آن ها فقط طراحان گرافيکى هستند و از نوشتن تبليغات چيزى سر در نميآورند.
کسانى که فکر مى کنند بعد از اين که سايت را روى اينترنت قرار دادند، ميليون ها نفر به سمت آن هجوم مي آورند، سخت در اشتباه هستند.آن ها تجربه ى سختى را پشت سر خواهند گذاشت و در نهايت خواهند فهميد که اشتباه بزرگى مرتکب شده اند!
ممکن است شخصى با اين توصيفات را بشناسيد و يا خودتان دچار چنين سرنوشتى شده باشيد، ولى نا اميد نباشيد هنوز فرصت براى جبران باقيست!
بهتر است ابتدا ياد بگيريد چگونه يک تبليغ گيرا و جذاب بنويسيد و در وقت و هزينه خود صرفه جويى کنيد. ابتدا بر روى نوشتن تبليغ، تمرين کنيد. سپس پيش از اين که پول خود را براى ثبت دامنه و اجاره ى فضا، برنامه نويسى و طراحى آن خرج کنيد، آن را آزمايش کنيد و وقت و هزينه ارزشمند خود را بيشتر از اين هدر ندهيد!
روش نوشتن يک تبليغ گيرا براى سايت
با اين که پيش تر نيز آن را توضيح داده شد به خاطر اهميت آن دوباره يادآورى ميکنم که بيشتر نيروى خود را روى نوشتن تبليغ و نه طراحى گرافيکى سايت و زيبا نمودن آن صرف کنيد. به عبارت ديگر هرگز تصاوير و طراحى گرافيکى باعث برانگيختن تمايل مشتريان به خريد از سايت نمي شود .
1. در عنوان تبليغ بايد اطلاعات بيشترى در اختيار مشتريان خود قرار دهيد.
تنها چند لحظه فرصت داريد تا توجه بازديدکنندگان را جلب کنيد و آن ها را به خواندن ادامه ى آن ترغيب کنيد. تيتر شما بايد در خواننده براى دانستن مطالب بيشتر، کشش ايحاد کند. عناوين داراى عبارات منفى به طرز باور نکردنى اين مقصود را برآورده مي کنند. براى مثال:
عبارت منفي Stop being Internet marketing failure هر خريدار اينترنتى را به سمت خود جذب مى کند و يا جمله ى Discover 10 vital things to do right now کمک مي کند تا بيننده به خواندن بقيه متن ترغيب شود. با اين کار يک عبارت منفى به نتيجه مثبت ميانجامد.
و يا اين نمونه "آيا تا به حال درباره ى به دست آوردن دوباره ى سرمايه خود فکر کرديد؟" که شما را به خواندن ادامه ى آن هدايت مي کند! شکى نيست که مردم به طور طبيعى با عنوان هاى منفى به متن جذب مى شوند. چرا؟ چون بيش تر مردم به همين شکل برنامه ريزى شده اند. چيزهايى مردم که به طور معمول به خاطر دارند، بيش تر خاطرات منفى آن هاست تا خاطرات مثبت. از عنوان هاى منفى استفاده کنيد و به اين ترتيب افراد زيادى را به سمت خود جذب کنيد.
2. تا حد ممکن از به کار بردن حروف بزرگ و درشت پرهيز کنيد.
اين کار در خواندن پيام شما وقفه ايجاد مى کند و خواندن آن را کند مى کند. از حروف درشت براى تاکيد روى مطالب و از خط کشيدن زير کلمات براى تاکيد بيش تر استفاده کنيد. عنوان را با کلماتى به اندازه ى ساير کلمات آغاز کنيد.
3. متنى گيرا و جذاب بنويسيد.
مردم را مورد خطاب قرار دهيد و به گونه اى بنويسيد که با اشتياق مطالب را دنبال کنند. براى شروع مي توانيد از ساختار تبليغات يکى از اجناسى که آن را خريده ايد استفاده کنيد.
4. مطالب خود را به صورت منسجم و مرتبط با يکديگر بنويسيد.
اگر اين نکته را رعايت نکنيد، مطمئن باشيد مشتريان زيادى را از دست خواهيد داد. از نوشتن تبليغات طولانى نترسيد. اگر آن را به درستى تنظيم کنيد و بنويسيد، بينندگان تمام آن را خواهند خواند. اشتباه در اينجاست که فکر کنيم تبليغ طولانى مانع موفقيت ماست. اگر آن را صحيح بنويسيد حتی يک تبليغ 10 صقحه اى خيلى بهتر از يک تبليغ کوتاه عمل مي کند.
5. تبليغات تمام محصولاتى را که مى خريد جمع آورى کنيد.
آن ها را نگه دارى کنيد و بعدها از آن استفاده کنيد. وقتى مي خواهيد يک تبليغ بنويسيد، جملاتى از آن را که مناسب به نظر مي رسد انتخاب کنيد و آن ها را با نوشته ى خودتان بياميزيد. برخى از کلمات جمله ها را تغيير دهيد و دوباره آن را مرتب کنيد. در پايان يک نوشته ى عالى و قوى خواهيد داشت!
6. هربار که کالا يا خدمتى را ميفروشيد، از مشتريان خود بخواهيد که ميزان رضايت خود را از خريد در دفاتر شما ثبت کنند.
آنها را در تبليغات خود قرار دهيد. تاييد آن ها براى موفقيت شما اهميت دارد و اعتبار قابل قبولى را براى شما به ارمغان مى آورد. تبليغ شما بدون توصيه و تاييد ديگران کامل نمى شود. حتی اگر در گرفتن تاييديه از مشتريان خود دچار مشکل هستيد، مي توانيد در مقابل دريافت رضايت نامه ، محصولات و خدمات خود را به رايگان در اختيار مشترى قرار دهيد.
7. يک نکته بسيار مهم؛
متن شما بايد بدون خطا باشد. حتی ممکن است وجود يک حرف يا کلمه ى اشتباه و يا متن ناتمام موجب شکست شما در فروش شود. متن خود را مختصر و بدون ابهام بنويسيد. اگر متن گنگ و نامفهوم باشد، به طور قطع خوانندگان و در نتيجه مشتريان زيادى را از دست خواهيد داد.
8. نوشتن يک متن تاثيرگذار و کارا با يک بار تلاش به ثمر نمى رسد.
متن خود را يک روز بنويسيد و روز بعد دوباره آن را بررسى کنيد. مي بينيد که نياز به بازنويسى دارد. نوشتن و تکميل يک متن ممکن است 30 روز طول بکشد. اگر افزايش ميزان خوانندگان و در نتيجه خريداران را در نظر بگيريد، به اهميت صرف کردن وقت براى نوشتن اين متن پى مي بريد.
بعد از اين مراحل شايد فکر کنيد که مي توانيد يک متن عالى بنويسيد و فروش موفقى داشته باشيد.
البته هميشه چنين نيست. نکاتى وجود دارد که بايد بدانيد تا صد در صد به موفقيت برسيد:
از دوستان خود بخواهيد تا متن شما را بررسى کنند.به آن ها بگوييد که هرگونه اشتباه نوشتارى، دستورى و يا ابهامى در جملات و عبارات و يا هر گونه اشکال ديگر که در آن مي بينند به شما اطلاع دهند. از آن ها بخواهيد که اين کار را با صداقت و دقت انجام دهند و سعى کنند چيزى را از قلم نيندازند. به آن ها بگوييد اگر اشتباه تان را به شما بگويند، از آن ها رنجيده خاطر نخواهيد شد و اين کار آن ها براى شما چقدر ارزشمند است. اين روش کمک فوق العاده اى براى نوشتن يک متن عالى و گيراست.
راههاي متفاوت برای جذب مشتریان مناسب جهت طراحی سایت
یکی از مشکلاتی که طراحان وب را تهدید می کند، قیمت پایین طراحی است. اکثر مشتریانی که هزینه های پایینی برای طراحی پیشنهاد می دهند، اغلب درخواست های غیر معقول و زیادی دارند که انجام دادن تمامی آنها زمان زیادی را از طراحی می گیرد. احتمالا شما نیز به عنوان طراح وب برای برخی از این مشتریان کار کرده اید. حال چگونه می توانیم از این مشتریان فاصله بگیرم و افرادی را به سوی خود جذب کنیم که هزینه بالاتری برای طراحی پرداخت می کنند ؟ در ادامه چند شیوه برای جذب مشتریان بهتر آورده شده است. مقاله ای که می خوانید مخلوطی از نکاتی است که در پست های مختلف همچون این مقاله و این، در وب موجودند و شرایطی و مواردی که در مقاله ذکر می شود، با شرایط کشور خودمان نیز سازگاری دارد.
با به کار گیری این موارد می توانید افراد مناسب تری را به سوی خود جذب کنید و با همان میزان کاری که قبلا انجام می دادید، درآمد بیشتری داشته باشید.
1- ناامید و درمانده نباشید - مشتریان را به خود وابسته کنید
یکی از مواردی که در میان طراحان رایج است این است که به خاطر رقابت کردن با یکدیگر، قیمت ها را کاهش می دهند. کاهش قیمت ها باعث می شود که زمان بیشتری را صرف طراحی کنید، مشتریانی داشته باشید که ارزش کار شما را نمی دانند و از طرفی درآمد کمتری هم خواهید داشت.
در ضمن به خاطر حجم بالای کار معمولا مجبور خواهید بود که کارها را با سرعت بیشتری تحویل بدهید و دیگر نمی توانید زمان زیادی را صرف طراحی یک سایت با کیفیت کنید. همین کار باعث افت کیفیت کارهای شما شده و رزومه ای خواهید داشت که مملو خواهد بود از سایت های در سطح کیفیتی متوسط و پایین. زمانی که به این شکل کار کنید:
در اصل بر روی داشتن درآمد کم تمرکز کرده اید
مشتریان از شما انتظارات غیر واقعی و نامعقول دارند و همیشه از نظر زمان تحویل کار تحت فشار خواهید بود
باید طرح هایی برای مشتریان خود بزنید که به هیچ عنوان دوست ندارید بر رویشان کار کنید.
در مقابل مشتری درمانده نباشید. در عوض با مشتری طوری برخورد کنید که آنها نیازمند شما باشند زمانی که به این شکل رفتار کنید. شما انتخاب کننده خواهید بود و شما تصمیم می گیرید که برای که کار کنید و در نهایت برای مشتریانی کار خواهید کرد که مشتریانی مناسب اند و :
ارزش کارتان را می دانند و مبلغ بالاتری به شما پرداخت می کنند
می دانند که یک کار با کیفیت زمان بیشتری را نیاز دارند و زمان بیشتری در اختیار شما قرار می دهند
بر روی طرح هایی کار خواهید کرد که دوستشان دارید.
مصاحبه با برخی از طراحان مطرح نشان می دهد در زمانی که همه طراحان حق الزحمه کار خود را کاهش می دهند، این طراحان مبلغ خود را بالا می برند و همیشه نیز موفق بوده اند. به گفته برخی از این طراحان عدم نیاز به مشتری بزرگترین عامل موفقیت در حرفه طراحی وب است. زمانی که با مشتریان بالقوه خود صحبت می کنید، به سبکی صحبت کنید که شما در پذیرفتن یا نپذیرفتن پروژه مختار هستید. اگر مشتری طرحی درخواست کرد که باب میل شما نبود و یا از نظر طراحی و کدنویسی کاری سطح پایین و مخالف استاندارد های وب را به شما ارجاع داد، از پذیرش آن اجتناب کنید. درمانده نباشید و طوری رفتار کنید که مشتری بداند، اوست که به شما نیاز دارد.
2- قیمت ها را کاهش ندهید اما بخشی از طراحی را به طور رایگان یا با هزینه پایین انجام دهید
این دقیقا همان کاری است که ما به شخصه انجام می دهیم. احتیاجی نیست که برای دریافت سفارش طراحی قیمت های خود را کاهش دهید. در عوض سعی کنید که اعتماد مشتری خود را جلب کنید. می توانید به مشتری بگوئید که قیمت طراحی شما چقدر است ولی حاضرید که بخشی از کار را برای نمونه طراحی کنید و برای این کار هزینه کمی دریافت کنید و یا اصلا هزینه ای دریافت نکنید. در صورتی که مشتری از کار شما راضی بود بقیه کار را ادامه دهید و طرح را تکمیل کنید. به این شکل هم مشتری را از دست نداده اید و هم اینکه هزینه ها را کاهش نداده اید. زمانی که بر روی هزینه مورد نظر خود پافشاری می کنید، مشتری در نهایت درک خواهد کرد که کار شما ارزش آن مبلغ را خواهد داشت. هیچگاه در مقابل مشتری به زبان نیاورید که می توانید هزینه ها را کاهش دهید. قیمت را به شکل مقطوع اعلام کنید. اجازه بدهید که مشتری تصمیم بگیرید که با شما کار کند یا به طراح دیگری مراجعه کند. و اگر مشتری از قیمت بالای شما شکایت کرد می توانید بگوئید: «هزینه طراحی ما اینقدر است، اگر این قیمت برای شما زیاد است می توانید به طراحان دیگری مراجعه کنید که با قیمت پایین تر این کار را برای شما انجام می دهند». زمانی که خدماتی را به طور رایگان و یا با هزینه اندک ارائه می دهید، مشتریان می توانند بدون ریسک، سرویس شما را امتحان کنند و در صورت رضایت، از خدمات شما استفاده کنند.
3- نیاز بازار را بدانید و در زمینه ای تخصصی فعالیت کنید سعی کنید نیاز بازار را بدانید و بر روی زمینه ای فعالیت کنید که در تخصص شماست
زمانی که تنها ذکر می کنید که کار طراحی وب انجام می دهید، مشتریان سطح پایین و آماتور را به خود جذب کرده اید ولی اگر مشخص کنید که زمینه فعالیت شما چیست و بر روی طراحی چه چیزی تخصص دارید، مشتریان جدی تر و مناسب تری را به سوی خود می کشید.
به عنوان مثال اگر در طراحی تم برای یک سیستم خاص تسلط دارید حتما این را در سایت خود ذکر کنید. همه افراد زمانی که قصد محول کردن کاری به شخص دیگری را دارند، سعی می کنند شخصی را پیدا کنند که در آن کار تخصص دارد. به عنوان مثال کسی که بخواهد یک وبلاگ داشته باشد به شخصی مراجعه می کند که در طراحی وبلاگ تخصص دارد.
4- با مشتریان خود در تماس باشید
یکی از اتفاقاتی که در کشور ما زیاد اتفاق می افتد این است که طراحان اغلب بعد از تحویل کار کاملا ارتباط خود را با مشتری خود قطع می کنند و برای کوچکترین درخواستی پس از تحویل کار، حق الزحمه مطالبه می کنند. این شیوه کارکرد کاملا اشتباه است. سعی کنید با مشتریان خود در تماس باشید و ارتباطتان را حفظ کنید. سعی کنید زمانی که سرویس جدیدی ارائه می دهید و یا سمیناری برگزار می کنید، مشتریان خود را از طریق ایمیل در جریان بگذارید. همچنین برخی از کارهای کوچک که زمانی از شما نمی گیرد را به طور رایگان برای مشتریان خود انجام دهید. برخی از این مشتریان دوست دارند فردی مطمئن در کنار خود داشته باشند و برای طراحی های آینده و یا اضافه کردن بخش های دیگر از همان فرد مطمئن کمک بگیرند.
پاسخ مشتریان را سریع بدهید و نشان دهید که در دسترس هستید. همین مشتریان برای شما بازاریابی کرده و دوستان و آشنایان خود را به سوی شما هدایت می کنند.
5- تا ميتوانيد در دنياي مجازي در جلوي ديد بازار هدف خود قرار بگيريد .
تا دیده نشوید، مشتری نیز نخواهید داشت. سعی کنید مطالب تخصصی مرتبط با طراحی سایت در وبلاگ و یا سایت خود قرار دهید.
در شبکه های اجتماعی نیز فعالیت کنید فيسنما و دانش خود را در اختیار دیگران قرار دهید. اگر حجم محتوای تولید شده شما زیاد باشد و نمونه کارهای مناسبی داشته باشید، در اینجا شما هستید که مشتری خود را گلچین می کنید و این مشتری است که توسط شما انتخاب می شود نه انتخاب شما توسط مشتری.