استفاده از لینک های Dofollow و Nofollow در لینک های ورودی
دنیا کامپیوتر
همانطور که می دانید یکی از مهترین عوامل تعیین رتبه یک سایت در موتورهای جستجوگر تعداد لینک های ورودی از دیگر سایت ها به آن سایت است. اما این لینک های ورودی چگونه باید باشند تا بهترین بازده را در مبحث بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر ( SEO ) به دست بیایید ؟ آیا با خاصیت Dofollow و Nofollow آشنایی دارید ؟ آیا تمام لینک های ورودی سایت ما برای کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجوگر باید Dofollow باشند ؟ در این مطلب از تورتک به این مبحث می پردازیم.
معنی Dofollow / Nofollw در لینک ها چیست ؟
به دلیل گسترش لینک های اسپم که برای گول زدن موتورهای جستجوگر و افزایش رتبه در موتورهای جستجوگر در پهنه وب ایجاد شدند خاصیتی به لینک ها در صفحات وب اضافه شد به نام Nofollow که این خاصیت مشخص کننده این بود که ربات های جستجوگر نباید لینک مورد نظر را دنبال کنند و در محاسبه رتبه صفحه مقصد این لینک ها نادیده گرفته می شوند.
استفاده از لینک های Nofollow
کجا از لینک دهی به صورت Nofollow استفاده می شود ؟
اما با هم نگاهی می اندازیم به نمونه های گسترده از استفاده خاصیت Nofollow در وب سایت ها و سرویس های آنلاین مختلف
1. در اکثر جامعه های مجازی مانند فیس بوک و توییتر لینک ها به صورت اتوماتیک به صورت Nofollow انتشار می یابند برای جلوگیری از عمل انتشار لینک های گسترده و اسپم به یک سایت و یا وبلاگ مشخص این عمل انجام می شود.
2. در قسمت نظر های مطالب وبلاگ ها و سایت ها برای درج لینک به نویسنده نظر از خاصیت Nofollow استفاده می شود که این عمل از انتشار نظرهای اسپم برای افزایش رتبه سایت نویسنده نظر جلوگیری می کند. البته این امر در سیستم های مدیریت محتوا و وبلاگ نویسی مانند جوملا ، وردپرس ، بلاگر و دیگر سیستم های معروف به صورت پیش فرض اعمال می شود.
3. در سیستم های اشتراک گذاری لینک مانند سرویس خوشمزه ( delicious.com ) لینک ها به صورت پیش فرض به صورت Nofollow انتشار می یابند.
4. در مواقعی که از درست بودن مقصد یک لینک مطمئن نیستید و نمی دانید که سایت لینک داده شده یک سایت مخرب یا یک سرویس انتشار اسپم نیست در سایت یا وبلاگ خود می توانید از این خاصیت استفاده کنید. چون همانطور که می دانید انجام این عمل به صورت معمول و بدون استفاده از خاصیت Nofollow باعث نتیجه منفی در رتبه سایت شما در موتورهای جستجوگر می شود.
ساختار لینک های Dofollow / Nofollow در کدهای HTML :
وقتی می خواهیم یک لینک Dofollow بسازیم کافی است به صورت معمول لینک خود را در کد های صفحه وب مورد نظر درج کنیم. برای مثال برای لینک دادن به وب سایت harmoniplus به صورت زیر کد می نویسیم.
harmoniplus
اما وقتی می خواهیم یک لینک را در صفحات وب به صورت Nofollow ایجاد کنیم کافیست به صورت زیر کد نویسی کنیم.
harmoniplus
همانطور که می بینید تنها با انتساب مقدار Nofollow به خاصیت rel لینک خود می توانیم آن را به صورت Nofollow در بیاوریم.
تعداد لینک Dofollow / Nofollow ورودی و رابطه آن با رتبه سایت در موتورهای جستجوگر :
بسیاری از افراد فکر می کنند که تنها تعداد لینک Dofollow ورودی باعث افزایش رتبه سایت خود در موتورهای جستجوگر می شوند در صورتی که سایت هایی که تنها لینک Dofollow ورودی دارند از نظر موتورهای جستجوگر ساختار لینک ورودی آن ها طبیعی نیست و معمولاً رتبه های خوبی به آن ها داده نمی شود. باید بالانس متناسبی بین تعداد لینک های ورودی Dofollow و Nofollow به سایت یا وبلاگ خود درست کنیم تا از خطر تشخیص غیر طبیعی بودن لینک های ورودی به یک سایت از طرف موتورهای جستجوگر در امان بمانیم و بتوانیم در بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جستجوگر ( SEO ) قدم مثبتی را برداریم.
همچنین لینک های ورودی Nofollow علاوه بر طبیعی نشان دادن ساحتار کلی لینک های ورودی به سایت ما باعث افزایش ترافیک بازدید کنندگان برای سایت ما نیز می شوند. این لینک ها در صورتی که در سایت های معتبر و شناخته شده ای قرار داشته باشند آیا به نظر شما از دید موتورهای جستجوگر نادیده گرفته می شوند ؟ برای مثال اگر در یکی از صفحات ویکی پدیا لینکی به سایت شما باشد حتماً موتورهای جستجوگر علاقه خاصی به آن نمایش می دهند. البته با دیدن شمارش لینک های Nofollow علاوه بر لینک های Dofollow در موتور جستجوگر یاهو نیز می توانیم به این نتیجه برسیم که این لینک ها در بسیاری موارد بی تاثیر نیز نیستند.
لینک ورودی dofollow nofollow
نتیجه گیری می شود علاوه بر افزایش تعداد لینک های ورودی خود توسط روش هایی مانند تبادل لینک ، آگهی های متنی لینک دار و دیگر روش ها باید تعداد لینک های Nofollow ورودی خود را نیز افزایش دهیم.